tibbe;354 skrev:Hej Mimmi.
Den har fatiskt serienummer 161,/..../
Funderar ibland på att köpa en R100, skifta delar och återställa R100RS'n i orginalskick samt få en bushoj.
.../Trotjänaren kom ut från fabriken okt-76.../...
Tibbe
Hej!
Med chassinummer 6080166 är den enligt alla (för mig) tillgängliga förteckningar, inkl BMW i München, tillverkad i augusti -76:confused: ...
De första 3 st tillverkades i mars, 0 i april, 10 st i maj, juni och juli inga tillverkade, 164 st i augusti, 227 st i september samt 308 st i oktober.
Premiärvisningen skedde i september det året, på Internationella MC-mässan.
De första provkörningarna ägde rum i i Murnau, Bayern, under samma månad. (i hällande ösregn, varvid de samlade mc-journalisterna var fascinerade av hur bra kåpan var i regnväder).
Den korta dynan var en speciell RSutrustning, pakethållaren var ej originalmonterad. Aluminiumhjul fanns redan från början att beställa som
dyr fabriksutrustning, de var av en annan typ än de senare originalhjulen. De saknade den gjutna förstärkningen vid navet. ( de visade sig vara dåliga och kunde vara farliga, så de byttes ut gratis till det senare utförandet)
Bakhjulet hade trumbroms, redan på årsmodell -78 ersattes den av skivbroms.
Dessutom så ändrades vissa småsaker under löpande produktion, som ett exempel kan nämnas att grundtändläget ändrades från 9° till 6° f.om ch.nr 6080369.
Beträffande Dina funderingar på att återställa Din RS-77 till originalskick, så tycker jag absolut att Du skall göra det; det är roligt med äldre maskiner i omodifierat katalogskick!