Hur många mil håller en boxer

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav Dennis Johansson » 2011-09-11/14:05

DanB skrev:I juli-augusti numret av tidningen Motorrad offroad finns en slutredovisning av ett långtest (5 000 mil) på 2004 - 2007 års modell. Om jag skulle använda denna artikel som referens för min bedömning av hur långt en GS kan rulla, så kan man lugnt köpa en som gått 3 000 mil.

/Dan
R1200GS-10 (2 400 mil på mätaren).


Du menar den med alla rasen....Mmmm eller hur....
HAr du kollat översikten. 1:A på bästa mc är en HD Roadking, så den går nog hur långt som helst. Och ärligt tror jag den gör det också
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav Magnus von Melen » 2011-09-11/15:14

Fast nu frågade ju trådskaparen om R1200C och dom har väl ett såpass mycket lägre effektuttag än en GS att dom kanske snarast skall jämföras med just en HD?
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav niklas.r » 2012-08-15/22:55

Fast där hackar din logik lite. BMW har ju både årsservice och milservice i boken. Man gör den som kommer först i grova drag. Så en lågmilare som inte servats på 3-4 år har ju i så fall inkomplett servicebok. En lågmilare med komplett servicebok är inget negativt, snarare tvärt om.
Niklas

Fredrik J skrev:Finns ju flera exempel på boxrar som gått både 50 och 60k mil så det behöver du knappast oroa dig för.

Jag brukar hävda att ålder är i sig en mycket "farligare" faktor än mil. Hur många hojar i sverige tror du det finns som "slitits" ut kontra "ruttnat" bort?

Skulle själv dra öronen åt mig med hojar som bara körs ett fåtal mil per säsong, kanske inte servas annat är vart 3-4 år jämfört med hojar som rullar 1000+ mil per år och servas desto oftare.

Sen får man ju såklart vara medveten om att hojar som gått ett antal 1000mil sliter på slitdetaljer som bromsskivor, koppling etc.

Men med tanke på hur marknaden ser ut och alla de köpare som finns som blir skräckslagna av hojar som gått mer än 3-4000mil går det ju ofta att göra fina affärer på hojar med mer mil.
R1200RT -06
R1100R -00
R75/7 -77
Användarvisningsbild
niklas.r
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2006-08-10/21:20
Ort: Täby

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav Fredrik J » 2012-08-16/00:21

niklas.r skrev:Fast där hackar din logik lite. BMW har ju både årsservice och milservice i boken. Man gör den som kommer först i grova drag. Så en lågmilare som inte servats på 3-4 år har ju i så fall inkomplett servicebok. En lågmilare med komplett servicebok är inget negativt, snarare tvärt om.
Niklas


Det kan man kanske tro, även om jag inte gör det. Finns ju massa detaljer som inte omfattas av serviceprotokollen som inte mår bra av att inte användas annat en sporadiskt.

Fast min egentliga tanke är nog snarare hur många hojar med 10 år på nacken som körs sporadiskt, kanske 100mil per år eller så, tror du faktiskt servas ordentligt varje år?

Att service baseras på år och mil känner jag många MC och bilägare som inte fattat alls.

Och sen återkommer ju min egen lilla empiriska fråga, hur stor andel av hojar slits ut kontra ruttnar bort?

Att låga mil på en gammal hoj skulle vara bra kan så vara under ideala förhållanden, men jag skulle personligen, och har gjort med goda erfarenheter, föredra en nyare hoj med mer mil. Med den totala milskräck som finns bland MC-kollektivet går det ju som sagt var att göra riktiga klipp hyfsat nya hojar som har ett par tusen mil på mätaren.

Min egen R1200R 07a har vid det här laget ca 7500mil på mätaren och går som en klocka.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav RollOn » 2012-08-16/19:13

Hej Joakim,
Gå in på http://www.chromeheads.org så får du alla svar och frågor du kan önska dig när det gäller R1200C/CL.
memento vivere
Rolf Eliasson
R1200C & K1
(F650CS ibland.Frugans)
RollOn
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2010-05-11/16:14

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav Leif L » 2012-09-02/11:39

Till Fredrik J.
Hur kan hojen ha gått så lite? 7500mil på 5 år?

Jag träffade en belgare förra sommaren, och han hade kört drygt 14.000 på tre år med en GSA... Det hade blivit betydligt mer om han inte hade kört på hyrd hoj på en "semesterresa" i Afrika under denna tid. ;-)

Lite OT:
Med tanke på service och K 1200 RS-98, så lär det inte märkas om man bara byter olja och bromsvätska lite då och då på de första 10.000milen! Frågan är om det är nästan lika på boxermotorn? Dvs de rasar inte på de första 10.000milen oberoende av hur de sköts (om de körs med måttligt effektuttag)?

I övrigt angående boxer-modellen.
R 1200 R finns kvar i programmet som 2013 års modell! I övrigt finns inga uppgifter... ;-)

/LL
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav Gabbe » 2012-09-02/12:01

Leif L skrev:Till Fredrik J.
Hur kan hojen ha gått så lite? 7500mil på 5 år?

...


Inte alla långpendlar året runt med sina hojar.
Jag hade inte ens kommit upp till hälften ens om jag räknar in det faktum att det skulle vara ännu roligare att köra en fabriksny cykel enbart för att den var ny. Jag köpte förra året en F650 som hade dokumenterade knappt 2000 mil på mätaren, så helt konstigt tycker jag knappast att det är...
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav Leif L » 2012-09-02/12:26

Som sagt, det finns fanatiker av olika slag...

Men att köra ca 6000mil/år under ca 20 års tid, då är man verkligen biten av hojåkning... ;-)

Om det var med en K100RS som han hade kört 65000mil...

Det räcker ju inte med att åka tur retur till Vladivostok EN gång per år.

Jag har för mig att han kunde jobba typ 12timmar/dag 7dagar/vecka och sedan ha flera månader ledigt i streck "vid behov".
Så nu för tiden blir man inte mera förvånad över någonting...

/LL
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav Fredrik J » 2012-09-02/14:32

Leif L skrev:Som sagt, det finns fanatiker av olika slag...

Men att köra ca 6000mil/år under ca 20 års tid, då är man verkligen biten av hojåkning... ;-)

Om det var med en K100RS som han hade kört 65000mil...

Det räcker ju inte med att åka tur retur till Vladivostok EN gång per år.

Jag har för mig att han kunde jobba typ 12timmar/dag 7dagar/vecka och sedan ha flera månader ledigt i streck "vid behov".
Så nu för tiden blir man inte mera förvånad över någonting...

/LL


Hade jag haft framför allt tid men även pengar hade jag gärna kört 6000mil och mer därtill per år i 20 år ;)

När jag ser en av mina garagegrannars Road King som han köpte ny för en bra bit över 250000 och som kanske rullar 100mil per år tänker jag ofta att han är go i hövvet och borde gett mig pengarna istället så skulle han få se på åka av :) Är ständigt förbluffad av hur många hojägare som är villiga att gräva ner hyfsat stora summor pengar i en hoj som dom nästan aldrig använder, förstår mig inte på hur folk tänker. Om dom nu inte anser sig ha tid så varför inte köpa hoj för halva beloppet och ta ledigt för resten?
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-09-02/16:12

En del av Din förundran har för länge sedan fått svar av Willie G Davidson: <BR>"Av oss köper Du en livsstil. Hojen medföljer gratis." <BR><BR>Personligen föredrar jag att lägga slantarna på en riktigt bra hoj och själv utforma min livsstil, men att H-D:s filosofi varit framgångsrik rent företagsmässigt står över alla tvivel. Varumärket är ett av de starkaste, som över huvud taget existerar, och loggan är en av få, som folk låter tatuera på sin egen kropp! Huruvida DET är riktigt klokt, tål väl att diskuteras, men det torde i alla fall inte utgöra skäl för tvångsvård.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav Leif L » 2012-09-02/21:47

Med tanke på en (boxer)motors hållbarhet, så får man väl köpa en ny när den är så utsliten att den är dyrare att reparera än att köpa en "ny", dvs en som har blivit gammal men inte har körts så mycket.

From 1997 to 2004, BMW manufactured 40,218 units,[1] including a smaller engine version, the R850C, which was produced from 1997 to 2000.

Det skall väl finnas en och annan att köpa ett bra tag framöver, men man behöver väl ha lite otur för att detta alternativ skall bli aktuellt.

Sedan är det väl ingen som har köpt en sådan i tron att det var en sporthoj för huvudsaklig användning på racerbanan. Så i praktiken kan man väl inte göra ett säkrare köp än detta?

/LL
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav MichaelWa » 2012-09-05/17:57

Hmmmmm jag kommer (tyvärr) i gruppen som inte kör m min boxer.
Hämta min HP2 Sport ny på Bavaria till våren 2010, pga sjukdom så har den endast rullat 150 mil totalt :-(.

Alla årsservicar & 100 mila är utförda så hoppas ju den ska överleva ett tag till & inte gå sönder i förtid......
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav Max Mad » 2013-04-13/14:07

Bror Gårdelöf skrev:En del av Din förundran har för länge sedan fått svar av Willie G Davidson: <BR>"Av oss köper Du en livsstil. Hojen medföljer gratis." <BR><BR>Personligen föredrar jag att lägga slantarna på en riktigt bra hoj och själv utforma min livsstil, men att H-D:s filosofi varit framgångsrik rent företagsmässigt står över alla tvivel. Varumärket är ett av de starkaste, som över huvud taget existerar, och loggan är en av få, som folk låter tatuera på sin egen kropp! Huruvida DET är riktigt klokt, tål väl att diskuteras, men det torde i alla fall inte utgöra skäl för tvångsvård.

Jag såg en bild på en man som hade tatuerat in Hell Angels logga på hela ryggtavlan. Men å andra sidan så var han också föremål för tvångsvård ;) . Lite jobbigt om han skulle bli utesluten ur klubben och därmed skulle tvingas avlägsna tatueringen. Det var en kille här i Göteborg som blev utesluten. Han blev av med sin HA-tatuering med en vinkelslip. Inte så stor i o f sig och inte på ryggen, men det gjorde säkert ont ändå.

Sedan hör det till saken att HA-symbolen är ett registrerat varumärke, så vad jag förstått, så skulle HA ha rätt rent jurudiskt till att avlägsna tatueringen på ryggen vid en ev. uteslutning. Hur detta skulle gå till, det överlåter jag till fantasin, men jag tror nog att vinkelslip inte tillhör (de legala) alternativen.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-04-13/15:35

Det beror förstås på den tatuerades uppfattning. <BR><BR>Plastikkirurger kan ta bort tatueringar, utan att ingreppet innebär tortyr, men man får nog betala fullt pris (= rätt mycket pengar), för de flesta sjukvårdshuvudmän anser nog, att den sortens ingrepp inte bör bekostas med skattemedel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav Jojje1941 » 2013-04-13/16:24

Nu har jag läst era inlägg av olika karaktärer och individuella bedömningar som i och för sig har alla sina rätt o fel.

En motor har en massa rörliga dela som ju mer de rör sig mot varandra slits oavsett olje byte service osv. En motor som går lite varje år men som servas 1 ggr. per år med oljebyte och allt som ingår i en service och som blir välskött för övrigt måste må bättre en en motor som har gått en massa mil.

Sedan är frågan om man är en motorcyklist om man kör få mil om året. Jag tycker att om man gillar motorcyklar sa är man motorcyklist oavsett hur många mil man kör. Dessutom är jag tacksam för att det finns mc-åkare som genom att köra lite kan spara sina klenoder till mc-intresserade som om 30-40 år kan se en fin motorcykel och kan jämföra gamla o moderna hojar som vi gör idag.

Jojje
Jojje1941
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2011-08-15/10:00

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-04-13/16:34

Du har nog delvis rätt här - men bara delvis. Maskiner mår inte bra av att stå stilla, och det är inte så, att "hur lite användning som helst" konserverar dem (såvida man inte bokstavligt talat vill göra just det och ställa dem i finrummet eller på museum för gott). Alltså finns någon form av optimum för, hur en maskin skall användas - och skötas - för att få bästa livslängd och minsta risk för krångel. <BR><BR>Sedan är det en annan sak att hitta detta optimum - men den, som tror, att en gammal maskin med få mil på mätaren med automatik betyder många krångelfria år framöver, löper avsevärd risk att bli besviken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav Håkan » 2013-04-13/16:50

Bror Gårdelöf skrev:...den, som tror, att en gammal maskin med få mil på mätaren med automatik betyder många krångelfria år framöver, löper avsevärd risk att bli besviken.

Så rätt, Bror.
Till exempel, alla tätningar som står och torkar. Och batterier som ger upp.
Läckande tätningar i framgaffeln är vanliga efter en stilleståndsperiod...
Fråga vilken MC-verkstad som helst vad dom gör på våren, byta tätningar i framgaffeln och byta batterier är en stor del av arbetet.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav Fredrik J » 2013-04-13/17:09

Håkan skrev:
Bror Gårdelöf skrev:...den, som tror, att en gammal maskin med få mil på mätaren med automatik betyder många krångelfria år framöver, löper avsevärd risk att bli besviken.

Så rätt, Bror.
Till exempel, alla tätningar som står och torkar. Och batterier som ger upp.
Läckande tätningar i framgaffeln är vanliga efter en stilleståndsperiod...
Fråga vilken MC-verkstad som helst vad dom gör på våren, byta tätningar i framgaffeln och byta batterier är en stor del av arbetet.


Risken för att en hoj skall ruttna bort är nog betydligt större än att den slits ut.

Sen får man ju inte glömma att förbränningsmotorn vid det här laget är väl beprövad teknologi, boxermotorn utsätter ju inte precis de tyska ingenjörerna för några överraskningar. På min R1200R från 07 som gått ganska precis 8000mil är jag inte det minsta orolig för att motorn skall slitas ut.

Däremot finns det risker med elektronik, ABS och slutväxel som kanske kastar grus i mina planer om de går sönder och reparationer blir såpass dyra i förhållande till värdet på hojen att det kan bli problem. Å andra sidan, om man då ändå reparerar och aldrig säljer blir ju ett eventuellt försäljningsvärde rent hypotetiskt.

Batteri och gaffeltätningar är ju likt bromsskivor och belägg rena förbrukningsartiklar, sånt får man ju inte hänga upp sig på ;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav Max Mad » 2013-04-18/11:57

Bror Gårdelöf skrev:Det beror förstås på den tatuerades uppfattning.

Nu hänger jag inte med dig här Bror. Hur menar du ?

Men, för att återgå till ämnet.
Jag kommer att köra min hoj tills den:

1. Inte går att köra längre p gr av att den är utsliten, eller;
2. Jag p gr av stigande ålder inte klarar av att hantera den längre, eller;
3. :o :shock: :mrgreen:

Naturligtvis så får jag sköta servicen enl. shema och tvätta/putsa lite här och var, där man kommer åt, MEN... Den är ju byggd för att användas. Det är ju ingen slump att jag valde just denna modell...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-04-18/13:34

Tony Johansson skrev:... jag tror nog att vinkelslip inte tillhör (de legala) alternativen.

Vad jag menade var, att om individen ifråga accepterar borttagning av sin tatuering med hjälp av vinkelslip, är det inte olagligt. <BR>(Inlägget var avsett som ett skämt, men strikt legalt stämmer det. Å andra sidan lär väl få tatuerade välja denna metod frivilligt.) <BR>Därmed antar jag, att vi uttömt detta stickspår i tråden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur många mil håller en boxer

Inläggav Max Mad » 2013-04-18/13:44

Bror Gårdelöf skrev:
Tony Johansson skrev:... jag tror nog att vinkelslip inte tillhör (de legala) alternativen.

Vad jag menade var, att om individen ifråga accepterar borttagning av sin tatuering med hjälp av vinkelslip, är det inte olagligt. <BR>(Inlägget var avsett som ett skämt, men strikt legalt stämmer det. Å andra sidan lär väl få tatuerade välja denna metod frivilligt.) <BR>Därmed antar jag, att vi uttömt detta stickspår i tråden.

.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst