niklas.r skrev:Fast där hackar din logik lite. BMW har ju både årsservice och milservice i boken. Man gör den som kommer först i grova drag. Så en lågmilare som inte servats på 3-4 år har ju i så fall inkomplett servicebok. En lågmilare med komplett servicebok är inget negativt, snarare tvärt om.
Niklas
Det kan man kanske tro, även om jag inte gör det. Finns ju massa detaljer som inte omfattas av serviceprotokollen som inte mår bra av att inte användas annat en sporadiskt.
Fast min egentliga tanke är nog snarare hur många hojar med 10 år på nacken som körs sporadiskt, kanske 100mil per år eller så, tror du faktiskt servas ordentligt varje år?
Att service baseras på år och mil känner jag många MC och bilägare som inte fattat alls.
Och sen återkommer ju min egen lilla empiriska fråga, hur stor andel av hojar slits ut kontra ruttnar bort?
Att låga mil på en gammal hoj skulle vara bra kan så vara under ideala förhållanden, men jag skulle personligen, och har gjort med goda erfarenheter, föredra en nyare hoj med mer mil. Med den totala milskräck som finns bland MC-kollektivet går det ju som sagt var att göra riktiga klipp hyfsat nya hojar som har ett par tusen mil på mätaren.
Min egen R1200R 07a har vid det här laget ca 7500mil på mätaren och går som en klocka.