Kulturvägar Hjulstabron till Maunu

Kulturvägar Hjulstabron till Maunu

Inläggav Olof Eriksson » 2021-05-10/14:17

// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Kulturvägar Hjulstabron till Maunu

Inläggav GSven » 2021-05-10/16:29

Olof Eriksson skrev:Då är vårens stora Base Camp jobb klart. Hoppas ni finner lite nöje.....

Tack så mycket! Vilket stort arbete ni lagt ner. Med intressanta beskrivningar till varje delsträcka. Redan laddat ner gpx-filer och i minnet återupplevt en del sträckor jag känner igen. Bra vägval!
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Kulturvägar Hjulstabron till Maunu

Inläggav Haavee » 2021-05-10/17:14

Tack Olof, med förslag på besöksmål utmed rutten dessutom, jättebra jobbat. ;)
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Kulturvägar Hjulstabron till Maunu

Inläggav Olof Eriksson » 2021-05-10/18:33

Va kul att ni tycker att det är bra.

Men kolla gärna igenom rutterna. Det kan finns sevärdheter som passeras som vi missat. Är ju lätt att kompletera detta med en ny uppladdning av GPX fil från min sida.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Kulturvägar Hjulstabron till Maunu

Inläggav P-O. Gunnar » 2021-05-15/13:45

Underbart att få lite tips när man åker på vägar man åkt tidigare, men inser att det finns mer att se! :-)
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Kulturvägar Hjulstabron till Maunu

Inläggav Olof Eriksson » 2021-05-15/21:07

P-O. Gunnar skrev:Underbart att få lite tips när man åker på vägar man åkt tidigare, men inser att det finns mer att se! :-)
Och vet du/ni av något stopp som borde läggas till så skicka ett PM. Vill ju gärna själv hitta nya stopp. :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Kulturvägar Hjulstabron till Maunu

Inläggav GSven » 2021-06-29/11:40

Olof Eriksson skrev:...Hoppas ni finner lite nöje i rutterna.

https://www.bmwklubben.se/artikel/kulturvagar-hjulstabron-till-maunu


Nu har jag kört till Maunu och hem igen. Jag började följa spåret i Alfta, Hälsingland och körde norrut. Vackra vyer, inspirerande vägar. Att uppleva midnattssolen i Maunu, Karesuando i midsommartid är speciellt. Jag träffade inte många motorcyklister på resan. Såg flera grävmaskiner i arbete på vägen än jag såg mc.
Rutten är lång, förhållanden kan ändras snabbt. Dubbelkolla på hemsidan så du har senaste information och nyaste upplaga av spår/gpx-fil.

-Däck: Ingen punktering. Michelin Road 5 Trail (asfaltdäck). Tog en omväg en gång då jag inte vågade ge mig på att köra uppför västra strandbrinken Tannflobron efter en natts ösregn, två hjulspår med gräs i mitten.

-Bensin: behövde ej använda reservdunken. Har 20-liters tank. En gång fick jag lämna spåret, åkte 2 mil till mack, tankade och åkte tillbaka till spåret. Måste du ha 98 oktan kan det bli svårt.

-Mobiltäckning: beroende på operatör men inte täckning överallt.

-Djur: förutom ekorrar, fåglar, renar så såg jag älg 2 gånger, räv och hare.

-Utrustning: så här års behövs ingen ficklampa men ett myggmedel du tål kan vara bra.

Tack till arbetsgruppen som lagt ner så mycket arbete.
Bilagor
Maunu.jpg
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Kulturvägar Hjulstabron till Maunu

Inläggav Olof Eriksson » 2021-06-29/13:27

Och vi skall tacka dej Sven Erik som så tappert har kört och rapporterat in de saker som du upplever inte vara bra. Vi har nu en resa genom 2/3 av sverige som är genomkörd och funkar bra.

Så ni andra ta och tanka er mc och åk på en tur.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Kulturvägar Hjulstabron till Maunu

Inläggav BrooklynS » 2021-06-30/06:57

Håller med, tack S-E (och andra) för genomkörning och synpunkter.

Hittar vi bättre vägsträckningar lägger vi in dem, så ha alltid koll på senaste gpx-filen. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Kulturvägar Hjulstabron till Maunu

Inläggav GSven » 2021-07-01/20:16

Jag hoppas många laddat ner gpx-filerna och börjat planera vilka delsträckor som kan locka. Ett lättillgängligt avsnitt är att köra runt Dellensjöarna och fortsätta på slingrande grusvägar runt naturreservat i norra Hälsingland och komma fram till Liden, väster om Sundsvall. Vackra vyer, möjliga tältplatser mm är markerade i filerna. Men det finns mycket mer att upptäcka, förutom härliga, kurviga vägar. Linafallet t ex, visste inte att det fanns, såg ut som en bugg på kartan utanför Hakkas men var fint.
Brukar ni besöka Världsarv? Unescos lista med särskilt värdefulla miljöer. Om resan börjar i Mälardalen kan man få med 3 stycken redan innan man börjar följa rutten! Skogskyrkogården, Drottningholm och Hovgården på Adelsö, delen med Birka på Björkö är svårt att komma till med motorcykel.
På eller i närheten av rutten kommer så Engelsberg, Falun med Kopparbergslagen och sedan Hälsingegårdarna. Strax norr om Jokkmokk när man ser monumentalmålningarna på kraftverket Akkats dammluckor är det bara att höja blicken lite, titta västerut och om vädret är klart ser man snöhöljda toppar i Sarek, del av världsarvet Laponia. Sedan fortsätter rutten österut mot Tornedalen. Där finns ytterligare ett världsarv:
Struves meridianbåge, ett intressant vetenskapligt projekt på 1800-talet som handlar om jordens form, grunden för topografiska kartor, är klotet faktiskt plattare vid polerna? t ex. Den nordligaste punkten i Sverige är Tynnyrilaki, 7 km öster om väg 99 några mil söder om Karesuando.
På väg söderut från Maunu kan man lägga in Gammelstads kyrkstad, Luleå och Höga kusten. Sedan kanske man inte orkar med mer kultur på ett tag.
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Skyddad-natur/Varldsarv/
Ha det så kul på turen!
Tänk på att fr o m idag finns ingen bensin i Muodosolompolo, men lite söderut, närmare Pajala går det fint att tanka hos Åkes livs i Kitkiöjärvi, väg 99.
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Kulturvägar Hjulstabron till Maunu

Inläggav enhjuling » 2021-07-02/06:59

Kanonjobb ni gjort, jag har inte hunnit köra än men laddat ner och tittat på sträckorna och är riktigt sugen på en resa.
Håll koll på senaste .gpx skriver BrooklynS men hur vet man om den är ny? Ett tips är att lägga in datum i filnamnet men man kan ju förstås alltid ladda ned och jämföra så det är inget stort problem.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Kulturvägar Hjulstabron till Maunu

Inläggav BrooklynS » 2021-07-02/07:01

Hej!

Det skall stå datum i filnamnet - om det inte gör det så är det bara ett förbiseende.


Det finns massor av gruvhistoriska lämningar, masugnar osv längs med turen men tanken är ju lite att man själv kan googla fram ytterligare sevärdheter längs sträckningen, göra små avstickare efter egna intressen osv.

Just vattenkraft, skogs- och gruvindustri är ett stort inslag längs den nordliga delen av rutten och vattnet har människan alltid använt som infrastruktur vare sig det är sjö, hav eller älv.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Kulturvägar Hjulstabron till Maunu

Inläggav enhjuling » 2021-07-02/07:14

BrooklynS skrev:Hej!

Det skall stå datum i filnamnet - om det inte gör det så är det bara ett förbiseende.


Det finns massor av gruvhistoriska lämningar, masugnar osv längs med turen men tanken är ju lite att man själv kan googla fram ytterligare sevärdheter längs sträckningen, göra små avstickare efter egna intressen osv.

Just vattenkraft, skogs- och gruvindustri är ett stort inslag längs den nordliga delen av rutten och vattnet har människan alltid använt som infrastruktur vare sig det är sjö, hav eller älv.


Kanonbra!
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Kulturvägar Hjulstabron till Maunu

Inläggav Olof Eriksson » 2021-07-02/10:02

Det är första versionen som saknar datum. Och hör och häpna den är så välrekad att vi faktist har första versionen på hälften av delsträckorna. Men efter vi gick live så byter jag datum efter varje korrigering. Laddar du ner filerna tex idag så är ju det mesta justerat. Sven-Erik har ju kört och nogrant mailat in avikelserna.

Söder om Alfta är det kända grus/toringvägar. Så där har vi inte rekat så mycket nytt. Utan det var Alfta och norrut som hade mycket nya spår. Men som nu är genomkörda.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst