Önskar tips på vägar/boplatser Sthlm-Dalarna-Jämtland

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Önskar tips på vägar/boplatser Sthlm-Dalarna-Jämtland

Inläggav Lindeberg » 2021-04-13/20:10

Färjan till Tyskland i maj äro nu avbokad, och istället planerar jag ett par dagar på Gotland, som avslutas med färjeankomst till Nynäshamn. Har då cirka en vecka på mig innan jag ska vara hemma i Småland igen.

Är sugen på att kolla in Motorrad Center i Stockholm och kanske ta en tur på Slingerbulten. Möjligen kör jag runt lite kring Stockholms norra skärgård innan jag troligtvis siktar på Dalarna/Jämtland.

Önskar tips på sköna vägar, sevärdheter och fina ställen att bo på i de trakterna. Tar möjligen med tält denna resa, men primärt siktar jag på hotell/B&B/stuga. Jag bollar med tanken om vad som är bäst de här dagarna - nytt ställe att bo på varje natt, eller bo 2-3 nätter på varje ställe. Är öppen för det mesta.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Önskar tips på vägar/boplatser Sthlm-Dalarna-Jämtland

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-04-14/08:05

Gällande Stockholm så föreslår jag att du kontaktar D7:s distriktombud.
Dessa personer har samlat på sig mycket erfarenhet då distriktet ofta arrangerar turer inom distriktet.

https://www.bmwklubben.se/group/7

Annars kan du kontakta klubbens ordförande Andreas som har många års erfarenhet av att vara turledare inom D7.
Jag vet att Andreas känner till ett stort antal trevliga turer i alla väderstreck om Stockholm.

https://www.bmwklubben.se/artikel/styrelsen-20202021
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Önskar tips på vägar/boplatser Sthlm-Dalarna-Jämtland

Inläggav GSven » 2021-04-14/19:39

Lindeberg skrev:.... cirka en vecka på mig innan jag ska vara hemma i Småland igen.

Är sugen på att kolla in Motorrad Center i Stockholm och kanske ta en tur på Slingerbulten. Möjligen kör jag runt lite kring Stockholms norra skärgård innan jag troligtvis siktar på Dalarna/Jämtland.

Önskar tips på sköna vägar, sevärdheter och fina ställen att bo på i de trakterna. ..... Är öppen för det mesta.

7 dagar minus en dag på Motorad Center, provkörning av nytt+Slingerbulten minus en dag Roslagen, t ex Öregrund, Lövstabruk, Uppsala. Återstår 5 dagar.
Uppland-väg 272 en bit, småvägar till Falun. Världsarv. Fortsätta till Rättvik. Hotell Lerdalshöjden, kvällsdricka på altanen med utsikt över Siljan. Filosofera över meteoriten. Övernatta.
Rättvik-Furudal-Los-Kårböle-Österund/Frösön. Historiska koboltgruvan Los. Köpa ullfrotté Woolpower på fabriksbutiken. Leta efter Storsjöodjuret. Övernatta.
Över två broar till Oviken-Myrviken, längs Storsjöns västra strand söderut till Åsarna, sväng till Ljungdalen, några mil fin grusväg (körbar med alla motorcyklar)över Flatruet (Sveriges högst belägna allmänna väg), rast i Funäsdalen, mot Tännäs, tag 311, se upp för renarna! mot Idre (eller Särna) övernatta.
Älvdalen-Evertsberg-Venjan-Vansbro-Nås-Lindesnäs-kul krokig väg -Fredriksnäs -Hällefors. Dags söka övernattning, Loka brunn, Grytthyttan m fl inom räckhåll.
Sista dagen mot Småland: Väster om Vänern? väster om Vättern? (Tiveden, Billingen, glass i Hjo) eller kaffe i Askersund, öster om Vättern, Omberg, gamla vägen parallellt med motorvägen mot Gränna-Jönköping.

Men, hur många timmar i sadeln varje dag? Vilken typ av väg? Vad får övernattningen kosta? Sevärdhet från sadeln eller kliva av? Zornmuseet Mora kommer ha fin utställning av impressionisterna denna sommar. Kortkurs i flugfiske? fricamping i vidsträckta skogar?
Välkommen utforska en vacker del av Sverige.
Sven
Senast redigerad av GSven 2021-04-14/20:06, redigerad totalt 1 gång.
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Önskar tips på vägar/boplatser Sthlm-Dalarna-Jämtland

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-04-14/19:58

...eller bara en kall pilsner i solen? :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Önskar tips på vägar/boplatser Sthlm-Dalarna-Jämtland

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-04-16/20:12

Några alternativ till GSvens rutter ovan: Särna - Sälen är klart trivsam. Därefter kan du välja Vasaloppsvägen till Mora eller köra vidare längs Västerdalälven.
Jag instämmer om Nås - Fredriksberg - Gåsborn - Grythyttan, även om en del partier mellan Lindesnäs och Fredriksberg kan vara rätt buckliga. Den vägen verkar skifta karaktär ovanligt ofta!

Mellan Vänern och Vättern:
1. Sväng vänster från E 20 ett par kilometer norr om Mariestad - via Ullervad - Utby - Tidavad, så småningom väster om Billingen via Varnhem (bra fika/lättare lunch på Klostergården vid kyrkan) till Falköping. Sedan gissar jag, att du kan vägarna hemåt(?).
2. Gullspång - Delebäck - Hova - Älgarås -Undenäs - Forsvik (vacker miljö med industriminne med anknytning till Göta Kanal mm) - Mölltorp. Sedan blir det väl raka spåret söderut?

Öster om Vättern, om du har tid: Askersund - Åmmeberg - Zinkgruvan - Mariedamm - Godegård - Tjällmo - Borensberg - Skänninge - Väderstad - Rök - Stora Åby (strax öster om Ödeshög) - Boet - Duvebo - Adelöv - Bunn - Ölmstad - Huskvarna.

Men det kan vara ont om tid? Då rekommenderas dessa rutter vid annat tillfälle.
Allt är asfalt.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2021-04-17/10:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Önskar tips på vägar/boplatser Sthlm-Dalarna-Jämtland

Inläggav Lindeberg » 2021-04-17/09:44

Tack för otroligt fina tips :)
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst